Transport og samferdsel
SV arbeider for at kollektivtransport skal være så billig som mulig, og vil innføre et miljøkort for voksne, hvor man kan reise i hele fylket for en fast pris per måned. Kollektivtilbudet må brukes til å knytte viktige tilbud som sykehus, flyplass og universitetet/høyskole sammen med byer og tettsteder.
I tillegg mener vi at staten må ta kostnadene med utbygging av kollektiv infrastruktur fra Stavanger til det nye sykehuset, da de statlige myndighetene valgte utbygging på Ullandhaug, der det ikke er god infrastruktur for kollektivtransport.
Videre må staten bidra mer til finansiering av nødvendig kollektiv infrastruktur. I dag bidrar de kun med 50%. SV mener staten må bidra med 70%.
Jernbanen er et miljøvennlig transportmiddel. SV vil arbeide for at jernbanen får en større og viktigere rolle i transportsystemet, og dobbeltspor videre fra Sandnes til Nærbø og Eigersund er en viktig sak for Rogaland. Gjenåpning av Ålgårdbanen er også en viktig del av nærtrafikktilbudet på Nord-Jæren. SV vil arbeide for å forbedre hele Sørlandsbanen, også med sammenkobling til Vestfoldbanen. Transport mellom landsdelene bør løses med høgfartsbaner, og SV arbeider for at Haukelibanen skal bli bygd. SV vil også jobbe for å få mer gods over på bane
Veiprosjekter med dårlig samfunnsøkonomi sniker i utbyggingskøen fordi de er brukerfinansiert, og staten slipper å ta stilling til om dette virkelig er prosjekter som bør bygges. Rogfast er et grelt eksempel i Rogaland. SV mener staten selv må garantere og finansiere Europaveier og riksveier.
Rogaland SV har aktivt støttet den delvis bompengefinansierte bymiljøpakken på Nord-Jæren der 70% går til kollektivtiltak og myke trafikanter. Rogaland SV vil også arbeide for å finne løsninger som kan motvirke at de som har minst får urimelige kostnader som følge av den etablerte bomringen.
SV vil:
- innføre miljøkort for voksne til 500 kroner i måneden for hele fylket.
- utvide aldersgrensen for ungdomskortet til og med fylte 25 år.
- utvide gyldigheten for ungdomskortet gjennom samarbeid med nabofylkene.
- at studentbillett gjelder på alle kollektivtransportmidler i fylket.
- at ungdomskort og miljøkort skal gjelde for all kollektivtransport i fylket.
- ha gratis buss for barn til de er 12 år.
- gå inn for en byvekstavtale på Haugalandet.
- knytte sammen de høyereutdannings-institusjonene i Stavanger med et bedre tilbud.
- forbedre kollektivtilbud til populære friluftsområder.
- utvikle kollektivtilbud i hele fylket etter modell av «Hent meg»-prosjektet i Sauda.
- ha utslippsfrie ferjer og hurtigbåter på alle ruter i fylket.
- opprette utslippsfrie bybåtruter i Haugesund, Egersund- og Stavanger/Sandnes-området.
- opprettholde hurtigbåtrutene Ølen-Bergen, Sandeid-Stavanger og i Ryfylke.
- fortsette utbyggingen av Bysykler, og etablere “Satsingsområder” for dette.
- fortsette utviklingen av Kolumbus bildeling flere steder i fylket.
- øke kapasiteten på Jærbanen med vendespor på Ganddal, gjenåpning av Ålgårdbanen og dobbeltspor ved stasjonene langs Jærbanen.
- innføre gratis «bike and ride» og «park and ride»-løsninger for sykler og biler ved alle stasjonene på Jærbanen og ved trafikknutepunkt andre steder i fylket.
- at kollektivtransport på vei, bane og sjø skal eies og drives av det offentlige og styres av folkevalgte.
- at tverrforbindelsen Vagle-E39 må prioriteres.
- arbeide for utbedring, rassikring og gul midtstripe på riksveg 13, fylkesveg 46 (Knapphus-Berge) og E134.
- prioritere utbedring og rassikring på de viktigste fylkesvegene i Dalane, Ryfylke og Haugalandet.
- kreve konsekvensutredning av Rogfast, der sikkerhet, miljø og kostnadene (26,8 milliarder) gjennomgås på nytt.
- skrinlegge omkjøringsveien Åkra sør – Veakrossen på Karmøy.
- etablere flere tømmestasjoner for bobiler.
- arbeide for at fremdriften i byggingen av bussveien på Nord Jæren opprettholdes, og sikre at hele bussveien gjennomføres som et fysisk adskilt høykvalitets bussveinett som i minst mulig grad kommer i konflikt med annen trafikk.
- prøve ut materuter med små, autonome busser mellom boligområder og kollektivnettet.
- sørge for god framkommelighet for kollektivtrafikk på fylkesveger, og legge til rette for attraktive og trygge kollektivholdeplasser.
- etablere buss-takst på hurtigbåter, der båt er den eneste mulige reisemåten.